Thursday, August 17, 2017

Louise Brooks Film Series in Helsinki, Finland

Vintage dressmaker Irma Romero alerted the Louise Brooks Society to a Louise Brooks series at KAVI (the National Audiovisual Institute) in Helsinki, Finland.

Romero, a Louise Brooks devote and a longtime member of the LBS, also sent this picture of the KAVI program which features Brooks.

KAVI is set to show Beggars of Life on October 12 and 15, Diary of a Lost Girl (Kadotetun päiväkirjassa) on October 19 and 21, Prix de beaute on October 27 and 29, and Pandora’s Box (Pandoran lipas) on November 27 and December 1.

I visited the KAVI website and found this information in Finnish, authored by Kirsi Raitaranta.

Louise Brooks, kimaltava tähdenlento
12.10.2017 to 01.12.2017


Modernin tanssin merkittävässä Denishawn-tanssiryhmässä ja Broadwayn Ziegfeld Follies -revyyssä kunnostautunut Brooks (1906–1985) sai sopimuksen Paramount-yhtiölle. William Wellmanin mestariteoksessa Beggars of Life (1928) pojaksi naamioitunut Brooks pakenee murhasyytettä maankiertäjien seurassa. Vaiherikkaalla matkalla määritellään lopulta myös rakkaus, kun kovakasvoinen Oklaholma Red näkee totuuden: “I’ve heard about it – but I never seen it before. It must be love.”

Pabst löysi hehkuvan Lulunsa Howard Hawksin elokuvasta A Girl in Every Port, jonka esitimme keväällä. Pandoran lippaassa (Die Büchse der Pandora, 1929) Brooksin amoraalinen roolihahmo on viaton ja sensuelli – nainen, joka ei tunnusta rajojaan. Elokuva perustuu Franz Wedekindin näytelmiin, joissa ekspressionismi yhdistyy melodraamaan. Pabst tutki totuutta kuitenkin viileästi uusasiallisuuden hengessä, realistisesti ja vähäeleisesti tuoden samalla esiin yhteiskunnallisia epäkohtia ja kaksinaismoraalia.

Pabstin Kadotetun päiväkirjassa (Das Tagebuch einer Verlorenen, 1929) Brooks esittää viatonta tyttöä, joka saa lapsen raiskauksen seurauksena. Perhe keskittyy varjelemaan mainettaan, hylkää tytön kasvatuslaitokseen ja antaa lapsen pois. Tyttö kuitenkin karkaa ja päätyy elättämään itseään ainoaksi jäävällä vaihtoehdolla. Moraliteetti ottaa kantaa paremman luokan hurskasteluun ja näkee hyveen ”syntisissä”.   

Augusto Geninan Miss Europa (Prix de beauté, 1930) valmistui siirtymävaiheessa mykästä äänielokuvaan. Sen kerronta on kuitenkin ilmeistä mykkäelokuvaa, ja Orionissa nähdäänkin Bolognassa restauroitu mykkäversio. Brooksin esittämä Lucienne valitaan missikisoihin, ja hänelle avautuu uusia mahdollisuuksia. Mustasukkainen poikaystävä pyrkii rajoittamaan naisen elämää ja valintoja.


UPDATE 8/19/2017: Here is Irma Romero's translation of the above text in English. Thank you Irma!

Louise Brooks, a shining shooting star

Louise Brooks' career could be described as that of a shooting star as her most active part only lasted for a decade. She's best known for her work in the form of the  European collaboration with G. W. Past. She left Hollywood in such a way that left her return unsuccessful.

Having been part of the Denishawn dance group, and the Ziegfeld Follies on Broadway got her noticed and landed her a contract with the Paramount Studios.

In William Wellman' s masterpiece, Beggars of Life (1928), disguised as a boy, Brooks is on a run after being accused of murder where she joins a group of traveling vagrants. On a journey full of adventures , the concept of love is also is discussed when the hard-faced Oklahoma Red sees the light: "I've heard about it- but I never see it before. It must be love."

Pabst found his Lulu in Howard Hawks' film A girl in every port, which we showed earlier in the spring. In Pandora's Box (1929), Louise Brooks' amoral character is sensual and innocent- of a woman who doesn't have limits. The film is based on Frank Wedekind's plays where expressionism meets melodrama. Pabst's cool, minimalistic and realistic approach is also a critique of society's double standards.

In Pabst's Diary of a lost girl (1929), Brooks stars as an innocent girl who gets pregnant after being raped. Her family, intent on saving their image, abandon the girl in a home and give the child away. But the girl escapes and she makes a living in the only possible way she can. The moral of the story is seeing the upper classes' superficiality and the moral higher ground and seeing the good on those who "sin".

Augusta Genina's Miss Europa ( 1930) came out during the transition from silent to talkies. But it's style seems to follow in the line of silent films, therefore Orion will be showing the restored silent Bologna copy. Brooks stars as Lucienne who is selected to participate in Miss Europe contest which opens many doors for her. A jealous boyfriend tries to control and restrict her life and choices.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin