Friday, November 1, 2013

Louise Brooks Film Series in Prague, Czech Republic

The films of Louise Brooks will be the subject of a series at the Kino Ponrepo starting November 14, the actress' birthday!

For those not familiar, the Ponrepo is the cinema of the National Film Archive in Prague, Czech Republic. The November 14th event marks the first of five screenings of five different Brooks films shown over the course of a month.

The Louise Brooks series follows a similar month long tribute to Clara Bow at the Kino Ponrepo. The Louise Brooks series was organized by the George Eastman House. 

The five films to be shown are Pandora's Box / Pandořina skříňka (screened on November 14th), Diary of a Lost Girl / Deník ztracené (screened on November 21st), A Girl in Every Port / Všude jiné děvče (screened on November 26th), Beggars of Life / Žebráci života (screened on December 3rd), and The Canary Murder Case / Případ zavražděného kanárka (screened on December 10th).

From the Kino Ponrepo website, here is the descriptive notes in Czech. The website also has an English language interface.

Louise Brooksová
14.11.2013 | 10.12.2013
Po říjnové Claře Bow představujeme další hvězdu přelomu němé a zvukové éry

Louise Brooksová – ve své době jedna z řady efemérních krásek stříbrného plátna, dnes kinematografická ikona nejvyšší autority. Bytostí byla jedinečnou, spontánní, provokativní a zcela bez pudu (společenské) sebezáchovy. Důsledky opakovaného vzdoru vůči studiu Paramount ji učinily páriou Hollywoodu.

Natočila pouhých šestnáct němých a sedm zvukových filmů, většina z nich na jakoukoli výjimečnost aspirovat nemohla. A k tomu navíc podstatná část z těch předzvukových titulů zůstává mimo dosah objektivního zhodnocení, protože stále přetrvává v kategorii ztracených. Nicméně Brooksová inspirativně zasáhla do mnoha dalších uměleckých děl, a to nejen coby typ moderní ženy obdařené nadčasovou krásou. Popkultura od amerických komiksů přes filmy Godarda, Caraxe či Tarantina až po repertoár novovlnných kapel OMD a  Siouxsie and the Banches je plná odkazů na její filmové postavy, soukromý život či neotřelou vizáž.

Za tento významový přesah až k současnosti vděčí Brooksová, pro niž rok 1938 znamenal naprostý konec dohasínající filmové kariéry, zejména dvěma hrdinkám z filmů vedených režií George W. Pabsta a vlastně také pařížské retrospektivě z počátku 50. let minulého století. Jak s Lulu z Pandořiny skřínky, tak s Tymian z Deníku ztracené bytostně splynula v živoucí postavy symbolických rozměrů stvořené z autorské fikce, režisérské jasnozřivosti a především vlastní osobnostní autenticity. Tvůrčí vklad Brooksové byl ovšem ryze intuitivní, vědomé pouto s těmito postavami ji přinesla teprve až sebereflexe pozdního věku zanesená do autobiografické knihy Lulu v Hollywoodu.

Retrospektivu pořádáme ve spolupráci s George Eastman House – významnou americkou archivní institucí, která od 50. let soustavně pečuje o hereččin odkaz.

Filmy:
Deník ztracené, Pandořina skříňka , Případ zavražděného kanárka , Všude jiné děvče , Žebráci života

No comments:

Post a Comment

LinkWithin